اخباربیانیهعقیدتی سیاسی

نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان خطاب به دکتر روحانی

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی
ریاست محترم جمهور
سلام علیکم
در ابتدا سفر شما و هیات همراه به استان سمنان را به فال نیک میگیریم و از زحمات شما و اعضای محترم کابینه کمال تشکر را داریم و امیدواریم که زحماتتان مورد عنایت خداوند قرار گرفته و در خدمت‌کردن به مردم شریف و عزیز ایران همواره موفق و موید باشید.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی استان با بیش از 30 سال سابقه فعالیت تشکیلاتی و با شعار همیشگی خود یعنی «نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز»، همواره سعی در اصلاح دانشگاه که همان اصلاح مملکت است، داشته و با توجه به عدم حضور شما در دانشگاه اعضای این تشکل برای جامه‌عمل پوشاندن به این رسالت خطیر و مهم، لازم می‌دانند نکاتی را که تمایل داشتند به صورت حضوری به شما بگویند، از روی ناچار در این نامه ذکر کنند و از طریق رسانه ها خدمت جنابتان عرض‌کنند.
جناب آقای رییس جمهور
قریب به 3 سال از دوران ریاست شما بر قوه‌مجریه می گذرد و شاهد سفر های استانی شما به استان‌های مختلف بوده‌ایم اما عدم حضور شما در محافل دانشگاهی موجب تکدر خاطر جامعه دانشگاهی شده است. حقیقتا که دانشجویان وفرهیحتگان دانشگاه تمایل دارند که شما در دانشگاه حضور داشته باشید تا برایشان از آفتاب تابان برجام صحبت کنید. همگی میخواهند شما در دانشگاه حضور یابید و از وعده های 100 روزه تان که بعد از 900 روز هم برآورده نشده سخن بگویید. امروز همه و همه در دانشگاه می‌خواهند از عبور شما از رکود و حل معضل بی کاری و تورم و … بشنوند که متاسفانه این امر با عدم حضور شما در دانشگاه‌ها و جمع‌های دانشجویی میسر نمی‌شود.
جناب آقای روحانی
حال که حضرت جنابتان سفری نیم روزه و یکی دو سخنرانی نمایشی و یک‌طرفه را در دستور کار خود قرار دادید، دانشجویان دانشگاه‌های استان سمنان انتظار داشتند که حداقل میتوانستند جلسه‌ای با وزیر علوم کابینه ترتیب دهند و مطالبات دانشجویان را ایشان می شنیدند و از نزدیک دغدغه ها و مشکلات دانشجویان استان را درک میکردند که متاسفانه این امر هم محقق نشد و در حالیکه جناب آقای دکتر فرهادی در دانشگاه سراسری سمنان حضور یافتند ولی تنها به جلسه‌ای با مسئولین دانشگاه های استان اکتفا کردند و لطف کردند و یکی از مدیران وزارتخانه را -که اتفاقا در دانشگاه سمنان هم تدریس میکنند و دانشجویان میتوانند به سادگی با ایشان در ارتباط باشند- به دیدار نمایندگان دانشجوها فرستادند که البته این امر با اعتراض انجمن اسلامی دانشجویان ، بسیج دانشجوئی ، جمع کثیری از انجمن های علمی و کانون ها نیز همراه شد. رئیس جمهور محترم آیا این امر توهین و بی احترامی به دانشجویان نیست؟ استانی که دانشجویان دانشگاه‌هایش قریب به 17درصد جمعیت استان را تشکیل داده اند، آیا نباید در سفر استانی هیات دولت مطالباتشان را با نفر اول جامعه دانشگاهی که همان وزیر علوم است درمیان بگذارند؟ پس هدف و مقصود از این سفر چیست؟
و اما دانشگاه …
در ابتدا باید بگوییم که فضای غالب دانشگاه های سراسر کشور را فضای یاس و نا امیدی گرفته است. دانشجویانی که در ابتدا برای رسیدن به مراتب بالای علمی و حل معضلات جامعه و امید به کسب شغلی آبرومند وارد دانشگاه می شوند، پس از مدت کوتاهی با دیدن وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و ترم بالایی های خود و همچنین اینکه تصویر روشنی از آینده خود ندارند، شور واشتیاق ابتدایی و تلاش خود را از دست می دهند و فقط به گرفتن برگه مدرک بسنده میکنند. تا زمانی که معضل یاس و ناامیدی در دانشگاه‌ها و جامعه‌دانشگاهی حل نشود، آش همین آش است و کاسه همین کاسه.
جناب آقای رییس جمهور
همان طور که مستحضر هستید شهر سمنان در نزدیکی پایتخت قرار دارد و بسیاری از دانشجویانی که رتبه های نسبتا خوبی دارند، برای تحصیل شهر سمنان و دانشگاهش را انتخاب می کنند اما همین دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با مشکلات صنفی، رفاهی، آموزشی، فرهنگی و … زیادی دست و پنجه نرم می کنند که این عامل باعث شده تا دانشگاه سمنان یکی از دانشگاه هایی باشد که دانشجویانش بیشترین درخواست انتقالی را به دانشگاه های دیگر را دارند.
در سال 91 جمعیت دانشگاه با شیب تندی از مرز 15000 نفر گذشت. قسمت اعظمی از دانشجویان دانشگاه غیر بومی اند. عدم اختصاص خوابگاه بیش از یکسال به دانشجویان منتج به حضور حدود سه چهارم آنها در خانه های دانشجویی شهر آن هم به مدت چند سال شده است که این عامل جدای از به وجود آوردن مشکلات متعددی برای دانشجویان از جمله هزینه های زیاد کرایه منزل و زندگی شهری، دوری از فضای دانشگاه، نگرانی والدین، مشکلات فرهنگی و … باعث به‌وجود آمدن اختلاط فرهنگی، تغیر سبک زندگی بومی و … شده است و چهره شهر سمنان را به شکل نامناسبی تغیر داده، به طوری که زندگی یک نسل از دانشجویان، خانواده های آنان و اهالی شهر سمنان را به مخاطره می اندازد. با این وجود اختصاص اعتبار جهت تاسیس خوابگاه های بیشتر و نوسازی خوابگاه‌های موجود باید در اولویت کارهای رفاهی باشد .
دانشگاه سمنان در 5 کیلومتری شهر قرار دارد. با توجه به این موضوع و همچنین امکانات فرهنگی شهر سمنان، به ناچار باید نیازهای فرهنگی دانشجویان، درون خود دانشگاه تامین شود و این خود دلیلی است که دانشگاه سمنان از بودجه و امکانات فرهنگی بیشتری نسبت به دیگر همتایان حتی نامدارتر و پرجمعیت تر خود برخوردار شود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که بودجه بخش فرهنگی نازک ترین بخش بودجه دانشگاه را تشکیل می دهد و همیشه نیز در معرض تهدید کاهش و یا عدم تامین اعتبار قرار دارد. از طرفی وجود رگه هایی از نگاه های فرهنگی سکولار نیز فضای دانشگاه را به شدت تهدید می کند و نبود یک سیاست فرهنگی مستحکم و متناسب نیز در سطح دانشگاه‌ مزید بر علت شده است تا نه‌تنها نتیجه‌گیری لازم از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه صورت نگیرد، بلکه گاه با سوء مدیریت، عدم حمایت و نگاه بدبینانه به تشکل‌های دانشجویی، جریان‌های فرهنگی دانشگاه به جای تعامل، در مقابل یک دیگر قرار گرفته و تلاش‌های یک دیگر را خنثی سازند.
متناسب نبودن تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه با تعداد دانشجویان یکی دیگر از معضلات دانشگاه سمنان است. نسبتی که طبق گفته مسئولین وزارت علوم باید یک به هفده باشد (به ازای هفده دانشجو، یک هیات علمی)، در دانشگاه سمنان حدودا یک به 45 است. معضلی که متاسفانه در چند سال اخیر اقدام قابل توجهی در رابطه با حل آن نشده است. عدم وجود بودجه کافی برای محیط های آموزشی، نبود امکانات آزمایشگاهی مناسب، سرویس و تعمیر و نوسازی تجهیزات فرسوده از دیگر مصایب دانشگاهی است که هفده هزار دانشجوی دانشگاه سمنان با آن روبرویند.
و اما کلام آخر
جناب آقای روحانی
چندی پیش یکی از مشاوران جنابعالی در مصاحبه ای گفت که ما به جز پخت آبگوشت بز باش و قرمه سبزی در هیچ صنعت دیگری پیشرفتی نداشتیم. بیم ما از آن است که این تفکر مشاوران و معاونان حضرتتان که به نظر می رسد تفکر غالب دولت یازدهم است در جامعه دانشگاهی و دانشجویان هم رسوخ کند و این فضای یاس و نا امیدی که در سطور بالا هم بدان اشاره شد به کمال خود برساند و جایگاه و وجهه علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی را در جهان خدشه دار کند. جناب آقای دکتر روحانی همان طور که رهبر انقلاب هم فرمودند قطعا کلید حل مشکلات کشور در داخل کشور خودمان و همین دانشگاه‌ها می‌باشد. قطعا مشکل اقتصاد کشور با خرید هواپیما از شرکت‌های کشورهای غیر قابل اعتماد بیگانه حل نمیشود و برای حل تمامی معضلات باید چشم به دانشگاه و دانشجویان مرز و بوم بست که اگر تا امروز هم افتخار و موفقیتی بوده، توسط همین افراد رقم خورده است.
و من‌الله التوفیق
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا