لزوم تقویت ارتباط نخبگان علمی با صنعت/ فعالیت چشمگیر انجمنهای علمی دانشجویی موجب پویایی دانشگاه میشود
فتحی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛
لزوم تقویت ارتباط نخبگان علمی با صنعت/ فعالیت چشمگیر انجمنهای علمی دانشجویی موجب پویایی دانشگاه میشود
مسئول علمی صنفی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان گفت: نظام آموزش عالی به افرادی با توانایی پژوهش و تحقیق نیاز دارد که تأمین کننده این نیاز، سیستم آموزش و پرورش است.
یاشار فتحی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به ضرورت برقراری ارتباط انجمنهای علمی با صنعت اشاره کرد و گفت: برای پویایی بیشتر دانشگاهها لازم است انجمنهای علمی دانشجویی و ارتباط آنها با صنعت تقویت شود. مدرکپروری و مدرکگرایی از دیگر مشکلات سیستم گردوخاکگرفته آموزش عالی است که فشارهای اجتماعی مانند کار و ازدواج باعث شده فشار روی جوانان برای گرفتن مدارک تحصیلی بالاتر، بیشتر شود.
وی افزود: برخی دانشگاهها و مراکز آموزشی، قدم مؤثری برای آموزشهای عملی و فنی جوانان برنداشته و به خواندن تئوریک درسها بسنده کردهاند. با توجه به افزایش شرکتهای دانشبنیان این امید در آینده نهچندان دور وجود دارد که علم و صنعت با هم آشتی کنند و در یک مسیر واحد مشارکت کنند.
مسئول علمی صنفی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان تصریح کرد: باید به سخنرانیهای متعدد رهبر معظم انقلاب در خصوص علم و نخبگان توجه بیشتری از سوی مسئولان مربوطه صورت بگیرد. یکی دیگر از مشکلات نظام آموزشی کشور فرار مغزها و نبود بستر مناسب و کارآمد برای آنان است. سیستم آموزشی کشور باید به صورتی باشد که نهتنها جوانان ما برای تحصیل، به خارج از کشور نروند بلکه بستری برای جذب دانشجویان کشورهای مختلف برای تحصیلات عالی باشد.
فتحی بیان کرد: معاونان آموزشی دانشگاهها برای رفع مشکلات آموزشی و علمی دانشجویان باید برنامههای ویژهای در نظر بگیرند. دانشگاه باید به سمتی برود که دانشجو ارتباط بین علم و صنعت را به معنای واقعی کلمه لمس کند. در این زمینه بر روی تشکلها و انجمنهای علمی میتوان حساب باز کرد و دانشجویان با ایدهپردازی میتوانند به کمک مسئولان در حل مشکلات کشور بیایند.
وی خاطرنشان کرد: تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان بهعنوان یکی از بزرگترین تشکلهای دانشجویی استان تلاش دارد تا در جهت رفع مشکلات نظام آموزش عالی قدم بردارد و با برگزاری کلاسهای توسعه خلاقیت و آموزش نوآوریهای علمی و ایدهپردازی در جهت پیوستگی علم و کار، گام بردارد. جوانان، دانشآموختگان و نخبگان علمی کشور در دنیا در تولید علوم جدید سردمدار و توانا هستند و خود را ثابت کردهاند و از دولت انتظار میرود برای کاربردیتر کردن علوم در فضای صنعت گام استواری بردارند.
فتحی با اشاره به اینکه نظام آموزشی حاکم بر وزارت علوم و آموزش عالی با خلأهایی روبرو است، اظهار کرد: آموزش عالی با پرورش افراد تحصیلکرده و متخصص و افزایش سرمایه انسانی، میتواند بر روی حوزههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور اثر بگذارد و باعث پیشرفت و پویایی جامعه شود.
وی افزود: در سیستم آموزش کشور ما مشکلات و خلأهای مختلفی به چشم میخورد که هنوز پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب در جهت رفع این مشکلات گام مناسب و محکمی برداشته نشده است.
مسئول علمی صنفی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان با بیان اینکه همسو نبودن وزارتخانههای آموزشوپرورش و علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مشکلات آموزشی کشور است، گفت: مهمترین وظیفه سیستم آموزشوپرورش، تعلیم و تربیت دانشآموزان منطبق بر انتظارات جامعه است، این در حالی است که آموزشهای دادهشده به دانشآموز بیشتر در جهت دانشافزایی است و نه کاربردی کردن علم.
فتحی تصریح کرد: نظام آموزش عالی به افرادی با توانایی پژوهش و تحقیق نیاز دارد که تأمینکننده این نیاز، سیستم آموزشوپرورش است اما در این وزارتخانه هیچگونه آموزشی در خصوص یادگیری تولید علم و پژوهش نمیدهند و دانشجویان از نظر نگارش مقالات پژوهشی با مشکل مواجه میشوند.
وی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات سیستم آموزش عالی کمبود بودجه و کاهش سرانه دانشگاهها است، افزود: این کمبود بودجه موجب کاهش کیفی در دانشگاه میشود و صد البته با افزایش سه برابری تعداد دانشگاهها از سال ۸۴ تا ۹۲ این موضوع بیشتر به چشم میخورد.
مسئول علمی صنفی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان بیان کرد: غول کنکور بهعنوان فیلتری نامناسب نتوانسته امتحان خود را بهخوبی پس دهد و سبب به وجود آمدن مافیای کنکور در کشور شده است. در شرایط فعلی که مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری دستوپنجه نرم میکنند، کنکور موجب شده جیب خانوادهها خالی شود.
فتحی ادامه داد: از کتب کمکدرسی و فوقبرنامههای سنگین مدارس لاکچری گرفته تا کلاسهای پرهزینه و وسوسهکننده کنکور که بار سنگینی بر دوش خانوادهها گذاشته است و از آسیبهای نظام آموزشی کشور محسوب میشود. این غربال نامناسب باعث شده تا بسیاری از دانشآموختگان در رشته موردعلاقه خود که امکان پیشرفت و پویایی بیشتری در آن داشته باشد، نروند و فقط برای کسب مدرک به اجبار در رشته دیگری تحصیلکرده و موفقیت چشمگیری نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم به رشد کمّی دانشگاهها بسنده کرده و در زمینه نیازهای تخصصی آینده کشور و محتوای بهتر آموزشی تدبیری نکرده است، گفت: این امر سبب کاهش جذب مؤثر و مفید دانشجویان فارغالتحصیل در بازار کار شده و بین شغل و رشته تحصیلی تناسبی وجود ندارد و باعث مشکلات جدیتری مانند فرار مغزها و پرورش دانشآموختگان فاقد تواناییهای عملی میشود.
منبع : http://ana.ir/i/442998