حسین دهباشی تاریخ‌پژوه و مستندساز ایرانی و دبیر سایت تاریخ آنلاین است. او سازنده مستند انتخاباتی روحانی و رئیس حوزه محصولات تبلیغاتی روحانی در سال ۹۲ بود. اخیرا مصاحبه ویدئویی از او منتشر شد که در آن، حسین دهباشی نکات بسیار قابل توجهی از فرآیند تبلیغات برای حسن روحانی در سال ۹۲ و نحوه تهیه مستند انتخاباتی وی را افشا کرد.

 

۱- هیچ کس تصور نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود بنابراین کسی اطراف او نبود چون کسی احتمال نمی‌داد رئیس جمهور شود لذا من رئیس تبلیغات شدم؛ چون کسی طمع در این نداشت که با آقای روحانی عکس یادگاری داشته باشد چون تصور نمی‌کرد اقبالی داشته باشد.

۲-

۲۷-۲۸ جمله طراحی شده بود که قرار بود آقای روحانی بگوید. مثلاً جمله‌ی “هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد هم چرخ زندگی مردم” را من طراحی کرده بودم و می‌خواستیم به هر صورت که شده آقای روحانی بگوید.  همچنین من جمله‌ی “من سردار نیستم، وکیلم” را طراحی کرده بودم که آقای روحانی کمی آن را اصلاح کرد و گفت: “من سرهنگ نیستم، حقوقدانم” این جملات برای من بود.

 

۳- در این برنامه(گفتگوی ویژه خبری شبکه دو) بنایمان این بود که وقتی مقابل آقای عابدینی(مجری) قرار گرفت، هرچه عابدینی می‌گوید رها کنیم و به تلویزیون حمله کنیم.

 

۴- روز به روز و با سیطره رسانه‌ها ادمهایی انتخاب می‌شوند که به شومن و بازیگرد نزدیک‌تراند تا یک سیاستمدار.

 

۵- چون من ارتباط داشتم، می‌گویم؛  قالیباف و دوستانش دیوانه شده بودند از اینکه ما (سال۹۲) گفته بودیم، رزمنده‌ می‌خواهید، روحانی رزمنده‌تر است (خنده)؛ چون واقعا روحانی رزمندهتر نبود اما ما (آن موقع) جوری جلوه دادیم که انگار روحانی رزمندهتر هست! چون مهم این بود که چه چیزی را وانمود بکنیم.

 

۶- امیدوارم این جمله در ذهن همه کاندیداها باشد که در رابطه با هر چیزی صحبت می‌کنند، مردم نگاه نمی‌کنند که رشد شما چند درصد است، مردم نگاه به سفره‌شان می‌کنند و من از جمله‌ای که برای روحانی طراحی شد و او آن جمله را [در سال ۹۲] گفت، الان استفاده می‌کنم، مردم به جیب‌شان نگاه کمی کنند نه آمارها.

 

 

 

۷- اگر به سال ۹۲ دوباره بازمی‌گشتم شاید اساساً فیلمی برای روحانی نمی‌ساختم.

۸- مهمترین حُسن آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ این بود که سبد رای کاندیداهای دیگر را تخریب کرد.